دوشنبه ٠٥ تير ١٣٩٦ - 
1 2 3
 
منو اصلی
 
 

استرس و فشار خون بالا:

 

اضطراب و دلواپسی و اشتغالات فکری می توانند باعث افزایش فشار خون بالا گردند. این عمل، جواب طبیعی و سالم عروق کورونر است که اگر سالم باشند با این اختلالات مقابله نمایند.
در هر حال، اگر قرار باشد عروق کورونر شما برای هر موضوع جزئی تحت فشار و منگنه قرار گیرد، این کار سبب می شود که جدار داخلی آنها ضخیم شود و به این ترتیب دیواره آنها ،حالت انعطاف پذیری قبلی خود را از دست می دهند. همین عمل ناشی از استرسسبب می شود که جریان خون در رنگ کندتر و محدود شود و فشار خون بالای دائم را به بار آورد.


بنابراین روشهای تن آرامی استرسو انجام تمرینات تن آرامی استرس  ممکن است سودمند باشد.

پاسخ به استرس، یک واکنش فیزیولوژیک درونی است که برای آماده کردن ذهن و بدن برای روبرو شدن با یک تهدید فیزیکی اختصاص داده شده است. استرس ناشی از این تهدید فیزیکی برای اجداد ما روبه رو شدن با یک ببر دندان شمشیری بود و برای شما استرس ناشی از هماهنگ کردن کار و زندگی خانوادگی یا نگرانی درباره پرداخت هزینه هاست. بیماری هایی که استرس روی آنها تأثیر می گذارد:

واکنش های آلرژیک، پوست، یبوست مزمن، دردهای مزمن، دیابت، سرگیجه، مشکلات قلبی مانند آنژین صدری یا آریتمی ، سوزش سر دل، فشار خون بالا، ناباروری، سندرم روده تحریک پذیر، نشانه های یائسگی مانند گُرگرفتگی، خستگی مزمن، سندرم پیش از قاعدگی، بی خوابی،همه این موارد استرس روی آنها تاثیر گزار می باشد .

درمان فشار خون بالا ناشی از  استرس

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استرس های مزمن و طولانی مدت، باعث افزایش فشار خون بالا می شوند. به هر حال، بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا به دلایل متعددی استرس های زیادی دارند مثلاً در نتیجه مشکلات شخصی، استرس در محل کار و یا این که بدون هیچ دلیل مشخصی دچار اضطراب و نگرانی می شوند و همین استرس ناشی از کار باعث افزایش فشار خون بالا می گردد ؛ به عبارت دیگر، باید به این نکته توجه کرد که روش هایی مانند مشاوره با روانپزشک، آرام سازی استرس، یوگا، بیوفیدیک و دیگر روش ها، باعث درمان فشار خون بالا و از بین رفتن کامل استرس در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شوند، آن چه که ممکن است شما بعد از مشاوره با روانپژشک به آن دست پیدا کنید، آرامش بیشتر در هنگام مراجعه به پزشک می باشد؛و اثر آامش را میتوانید به وضوح  در کنترل فشار خون بالا ببینید.

راههای کنترل فشار خون بالا و استرس

-     برای کنترل فشار خون بالاو استرس یاد بگیرید که در لحظه زندگی کنید و تفکر سازنده داشته باشید.

-     رانندگی یکی از مواردی است که باعث استرس و فشار خون بالا در فرد می گردد بنابراین سعی کنید با احتیاط تر رانندگی کنید.

-     اگر کمکی از دستتان برای کسی بر می آید، مضایقه نکنید. انجام کارهای کوچکی چون باز کردن در برای کسی یا حمل کردن زنبیل خرید یک فرد مسن، به شما احساس خوبی می دهد.

-     وقتی دچار استرس و فشار خون بالا می شوید، از خودتان بپرسید: آیا این مسئله واقعا مهم است؟ آیا در یک سال آینده همچنان اهمیت خواهد داشت؟

-     سعی کنید قضاوت و انتقاد نکنید تا این امر باعث استرس و افزایش فشار خون بالای شما نگردد.

-     با دقت بیشتری به حرف های دیگران گوش کنید.

-     برای مدیریت استرس و فشار خون بالای خود قبل از حرف زدن چند نفس عمیق بکشید. به این ترتیب وسط حرف دیگران نمی پرید و جملات دیگران را با حرف های خودتان کامل نمی کنید.

-     در مقابل تغییرات انعطاف پذیر باشید تااین تغییرات باعث استرس و افزایش فشار خون بالای شما نگردد و در صورتی که به استرس و فشار خون بالا دچار شدید بتوانید آنرا مدیریت کنید زیرا اوضاع همیشه مطابق میل ما نیست.

-     برای مدیریت استرس و فشار خون بالا،قبل از خواب اخبار گوش ندهید.

-     برای کنترل فشار خون بالا سعی کنید تا جایی که می توانید از افکاری که باعث افزایش استرس و در نتیجه افزایش فشار خون بالای شما می گردند دوری کنید .

 

واحد بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شمیرانات

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی
آدرس : تهران - بزرگراه شهید چمران خیابان یــمن - خیابان شهید اعــرابی جنب بیمارستان آیت الله طالقانی

تلفن : 23871 - 021
پست الکترونیک : info@sbmu.ac.ir
 
 
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.