• تاریخ انتشار : 1402/04/14 - 12:29
  • بازدید : 196
  • تعداد بازدیدکننده : 173
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

شعار روز ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوانات " افزایش آگاهی در خصوص بیماریهای زئونوز "

آنچه که باید در خصوص بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بدانیم:

 ۱۵ تیر ماه همزمان با ششم جولای روز جهانی بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان است. در واقع ششم جولای سال ۱۸۸۵ روزی است که لویی پاستور به طور موفق اولین واکسن ضد هاری را برای نجات یک فرد حیوان گزیده به کار برد و این روز به عنوان روز جهانی بیماری‌ های قابل انتقال از حیوان به انسان، به منظور مشارکت همه سازمان ها برای کنترل و پیشگیری از گسترش این بیماری ‌ها در نظر گرفته شده است تا با افزایش آگاهی جامعه و افزایش هماهنگی بین بخشی بیماری ‌های منتقله بین انسان و حیوان را کنترل کنیم.

کارشناس بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان شبکه بهداشت و درمان شمیرانات اذعان داشت ، بیماری‌ های زئونوز بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت به بیماری ‌هایی اطلاق می شود که به طور طبیعی قابلیت انتقال از حیوانات مهره‌دار به انسان را داشته باشد. تاکنون بالغ بر ۲۰۰ نوع بیماری زئونوز در جهان شناسایی شده است و عوامل ایجاد کننده بیماری‌ های قابل انتقال بین انسان و حیوان شامل ویروس ‌ها، باکتری ‌ها و انگل ‌ها و… هستند . وی با تاکید بر اینکه برخی بیماری‌ های زئونوز قابلیت پیشگیری دارند از جمله بیماری هاری که ویروس آن توسط کلیه پستانداران به واسطه گاز گرفتگی و انتقال ترشحات آلوده از حیوان هار به انسان منتقل می ‌شود و اگر در زمان مناسب واکسن و سرم ضدهاری برای فرد گاز گرفته شده استفاده شود، از ابتلای انسان به هاری جلوگیری می شود .

وی با بیان اینکه بیماری سالک یک بیماری انگلی است که به واسطه گزش پشه خاکی اتفاق می ‌افتد، مخزن این انگل در نوع سالک روستایی جوندگان و موش ‌های صحرایی است و هیچ واکسن یا دارویی برای جلوگیری از عفونت در دسترس نیست. بهترین راه برای جلوگیری ازسالک ، محافظت از خود در برابر گزش این نوع پشه است .

وی تاکید کرد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF نیز یک بیماری ویروسی است که مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت کنه ‌های سخت است. زمانی که این کنه‌ ها حیوان را مورد گزش قرار می‌ دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌ کنند و دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد.  وی با اشاره به اینکه کنه آلوده می‌ تواند انسان را مورد گزش قرار داده و او را آلوده کند، تصریح کرد: اگر انسان نادانسته کنه آلوده به ویروس را با دست له کند و همچنین اگر فرد با یک بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در تماس باشد، چنانچه اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی به درستی رعایت نشود، ممکن است ویروس از طریق ترشحات آلوده و خون بدن بیمار، به فرد دیگری سرایت کند. تب، علائم عضلانی، دل پیچه و اسهال، علائم عمومی این بیماری است‌.

درخصوص بیماری تب مالت بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب‌مالت بهتر است افراد از مصرف غذاهای لبنی غیر پاستوریزه و مصرف گوشت خام آلوده  اجتناب نمائید و افرادی که بیشتر در معرض آلودگی به این باکتری بروسلا می‌باشند ( دامپزشکان، دامداران، مزرعه‌داران، کارگران کشتارگاه، شکارچیان و میکروب‌شناسان) در حین تماس با دام یا باکتری از وسایل حفاظت فردی استفاده نمایند .

درخصوص بیماری سیاه زخم نیز بیان کرد: سیاه زخم یک بیماری باکتریال است و چنانچه بیماری در دام ظاهر شود و فرد با دام در تماس باشد یا از گوشت دام استفاده کند، می‌ تواند بیمار شود. شایع‌ ترین نوع این بیماری در انسان شکل پوستی آن است و نوع گوارشی آن در مصرف گوشت رخ می ‌دهد و نوع تنفسی آن که درگیری ریوی می ‌دهد، کمتر است.

وی افزود: لازم است به محض عقرب یا مارگزیدگی به مرکز درمانی برای تزریق پاد زهر مراجعه شود.

  • گروه خبری : اخبار,آرشیو
  • گروه خبری : 128724
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن